In de kunstzinnige therapie met kinderen werken we aan de hand van bestaande of door het kind zelf gemaakte verhalen, tekenspelletjes, boetseeropdrachten, schilderen en vilten. Al naar gelang de hulpvraag en interesse van het kind. Er volgen creatieve opdrachten die leiden tot het verwerken van gebeurtenissen of bijvoorbeeld gericht op sociaal- en emotioneel gebied.
Het uitgangspunt is werken met en zoeken naar de mogelijkheden en kracht van het kind. En omdat er niet prestatiegericht gewerkt wordt, maar het beleven voorop staat, komt er spelenderwijs verbetering tot stand. Kinderen genieten van deze uurtjes. Het is tijd speciaal voor hen!
Ik vertel aan een kindje dat ik ook volwassenen leer tekenen. ‘’Hoezo’’, vraagt hij, ‘’ weten ze dan niet meer hoe het moet?
Tekenen is een taal. In beelden vertellen kinderen wat onbewust in hen leeft, wat hen beangstigt of verwart. Maar ook waar het kind al heel wijs in is. Van nature kunnen kinderen zich goed in creativiteit uitdrukken.
Voorafgaand aan een traject met een kind vindt er een intake-gesprek plaats met de ouder(s).